STRESS KE???

Stress la… itu stress, ini stress… pe hal… exam stress.. couple stress.. kerje stress.. makan stress.. bercakap stress… duduk saje stress… tido pun stresss. Gile namenya tu… (^_^). Ape taknya kite ni tak pandai kawal perasaan. Semua benda nak buat ikut nafsu.. semua benda nak hentam… cube senyum skit kan cantik… haha.. gelak ke skit… take chance utk rest dr pikir pasal life kejap… life is no end until the death come calling us to come home.. ni sebenarnya bukan utk org lain pun.. ni aku tujukan utk diri aku sendiri… so try layan tip2 kawal stress ni…. Skali buat mcm klaka sbb tak pernah terpikir pasal ni..
1) Berbahagialah selalu. Buatlah bende-bende yang kite suke. Macam bace comic, novel. Tapi bagi sesetengah orang, diorang ni cakap tgk buku tu boleh tambah stress. So buat lah benda lain macam main game, shopping( ni bagi sape yg ada duit lebih la), pegi spa ke( aku pun nak try gak bende ni..
2) Terapi mental. Fikirkan bende-bende positif je. So kalau tgh bergunung masalah mase tu, campak je dulu tepi longkang atau tepi perigi, tapi jgn campak jauh sgt sbb susah nak kutip balik nanti sebab kite bukan nak lari dari masalah. Masalah yang ada perlu diselesaikan..
3) Lakukan senaman ringan. (ni aku tak rajin pun buat tp tengah merajinkan diri nak start bersenam ni sbb (^_^)
4) Akupuntur. WHO mengakui bahawa akupuntur cukup berkesan untuk mengubati depresi ringan hingga sederhana.
5) Dengar music. Yeee my fav. Music dapat menyejukkan jiwa dan meningkatkan ketenangan. Bukan suruh layan metal type of music, rock yg ntah pepe ke.. buat lagi sakit kepala ke… heheh bukan nak kutuk peminat genre tu.. just my opinion je. My suggestion.. zain bhika, sami yusuf, yusuf islam.. nasyid melayu pun ok gak. Walau pun aku sendiri boleh bilang dengan jari brape kali sangat aku layan nasyid melayu ni…. Kalau selalu pun Raihan la kot… ape-ape pun asal solace your heart.. dengar ngaji baru layan…..hehehe
6) Bersantai. Gi jalan2 kat pantai sambil makan ikan celup tepung. Tapi kalau g pantai tu pandai-pandai la pegi dengan sape. Jangan la sampai kene tangkap basah.. kuyup nanti susah pulak … mandi sungai ke… kalau abah aku dia suke menebar jala… kalau aku yang tebar sure penuh dengan daun kering. Hehehe..

Semua bende tu depend pada diri kite sendiri… kalau ada cara yang lebih baik buat lah… TP YANG PALING PENTING…SOLAT IS THE BEST WAY… (^_^)……

Comments

Popular Posts