Gune Ilmu bukan Emosi....

Salam... Dah lame tak balik umah sendiri ni. asyik kat umah tok je... ni pun sebab kene tolong mama masak bihun 16 bungkus tu.... nasib baik bukan aku jd tukang kacau coz abah terchenta aku yang buat bahagian tu.. aku just bahagian prepare je n goreng keropok.... k lah, kite lupekan bihun...

Minggu depan start cuti sekolah.. kalau sebelum ni cuti aku mcm ape coz terkurung dlm umah 24/7. Boring tu Allah je yang tau. Tetibe.. bile cuti sekolah datang. memacam pulak program yang ada.. siap bertindih-tindih jadual tu... Kak seha suruh list aktiviti tu dlm planner.. haha.. aku ni name pun bdk trouble.. outlaw pulak tu... susah skit utk diri ini mengikut ape yg dirancang... tapi bile tgk rancangan yg berderet tu, nak tak nak kene la jugak nasihat kak seha tu....

sekarang kene pilih program mane yg lebih penting.... contoh, sepupu aku ada 2 org nak kawin cuti ni. perlu ke aku pergi??? ntah la.. belum habis pikir lagi...

semalam aku ada smart group discusion.. best betul. x sangka hati yg kosong cuti ni akhirnya dpt pengisian yg dicari.. n x sangka sahabat satu campus pun ada. walaupun diorg dr cawangan lain la.. moderator kami sgt lah best care dia bwak discusion tu.. antara topic discussion pasal disiplin dalam menuntut ilmu n kepentingannya.. antara benda yg aku faham semalam, mind set kite spatutnya terbentuk dr ilmu yg kite ada bukan dengan isu yg berlaku... kalau kite ni x berilmu, pandangan kite tentang satu2 isu hanyalah berlandaskan pada emosi kite... walhal kite tahu emosi kite ni dipengaruhi oleh nafsu.. panjang gak discussion semlm.. n aku bukan pandai sgt bab menghurai ni..

n kate2 ulama' yg moderator kami petik yg tarik perhatian aku ialah...
"Allah tak mencipta Alam sekadar untuk dilihat. tetapi untuk kite melihat Penciptanya melalui ciptaannya.". Subhanallah.

Comments

Popular Posts