Organize your Thought with Journaling.


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ 

In the name of Allah, the most Gracious, the most Merciful
.
.
.

“Keeping a personal journal a daily in-depth analysis and evaluation of your experiences is a high-leverage activity that increases self-awareness and enhances all the endowments and the synergy among them.” — Stephen R.Covey


.
.
Sejak dari zaman kampus, aku memang dah ada planner dan diary.
.
.
Pantang la jumpa notebook cantik, mesti nak beli.
.
Tapi end up tak pernah habis guna. Membazirkan.
.
.
2015 aku start tulis blog balik tapi tu pun secara random dan tak consistence.
.
End of 2015, alhamdulillah ada rezeki pergi Japan.
.
.
My lifetime punya dream. And I know I want to write it down.
.
.
Masa dekat Jepun memang aku bawak buku catatan untuk tulis daily events dekat sana.
And took a lot of photo too.
.
Dengan niat balik nak tulis semua dalam blog.


.
.
Tapi 16 hari raws experience menulis dengan pen and paper. 
.
Not just typing using the keyboard.
.
I think I love it. The pure form of writing less distraction and no judgement.
.
Then I realized that journal provide me a free space for me to organize my thought.
.

.
In 2016. I set a resolution to keep a journal.
.
.
My first ever proper journal is a cheap notebook from diy store.
.
.
And started writing. In 2 months I finished my first journal.
.
.
Then I started following #journaling in tumblr instagram and pintrest.
.
.
I learn a lot there but ada juga kelemahan dia.
.
.
It make me splurge on unnecessary things. Lagi-lagi kalau tengok collection of stationery yang comel gila. Slowly, belajar dari kesilapan.
p/s: tapi still fall for that sometimes. hehehe
.
.
Slowly I started to pick up a system for myself.
.
.
I love my journal as my memory keeper and also my collection of self-reflection.


.
.
Kalau tengok online, macam-macam style boleh jumpa.
.
Ada yang jenis suka deco, ada orang simpan junk journal, ada traveler notebooks dan antara yang famous adalah bullet journal.
.
.
Kalau baca buku self-help. Antara positive habit yang dicadangkan adalah menulis journal.
.
.
Dan banyak sangat sebenarnya faedah yang kita boleh dapat dengan journaling ni.
.
.
Personally, dengan journaling I find that my mental health is more positive.
.
I become less angry and more grateful.
.
.
I share this post untuk siapa yang rasa nak start pickup this amazing habit as part of your daily routine.
.
.
HOW TO START?
.
1.Pick up a notebook. 
Kalau baru nak start just guna any used book that you have. Tapi ada setengah orang, dia nak buku baru untuk ambik semangat. Boleh juga. Tapi kene betul janji pada diri untuk buat dan tak jadi benda tu satu pembaziran. 
.
.
Mula-mula journal dulu, I also used cheap notebook. Bila rasa dah confidence dan journaling dah jadi satu habit. I started to reward myself with something a bit expensive. For better quality of paper. Pilihan masing-masing. Tapi ingat jangan membazir. We are trying to build a positive habit bukan nak tambah habit membazir okay.
.
Keep that in mind !
.
.
2. Choose your system.
Soalan yang perlu ditanya pada diri;
"What I want from this habit?"
.
Kita nak apa sebagai outcome dari journaling ni.
.
If you need to be more organize; maybe boleh start dengan bullet journaling. Write your daily to-do-list, monthly goal, yearly resolution, habit tracker and mood tracker.
.
If you need it for self-growth. Mungkin gratitude journal dan daily reflection sesuai. 
.

.
Ini antara my favorite system. By the end of the day, aku akan tulis lesson yang dapat hari ni. Tak kira lah dari kehidupan sendiri atau dari buku yang aku baca dan kadang aku suka reflect dari tafsir quran yang aku baca hari tu dan kadang apa yang aku sembang dengan orang pun aku tulis.
.
Dan untuk hari-hari yang aku macam down sangat, aku tulis la apa yang aku rasa dan cuba list down at least a few things that I'm grateful of.   

After you’ve vented on the pages of your journal, you’ll quickly find a release. Lepas tu baca balik. most of the time, akan rasa bersyukur sangat sebab tak share that thought dekat facebook or any social media. Dan kita pun akan rasa tenang sebab dah lepaskan perasaan tu. By the end of it, make a du'a. InsyaAllah you will feel so much better.
.
.
One of my other favorite system; adalah memory keeper.
.

I don't know what other people call tapi yang aku panggil la.
.
System ni lebih kepada catatan what happen on your daily basis. Yang ni aku guna weekly spread. Semua aku tulis, dari keluar mengopi dengan siapa, meeting sekolah dan apa-apa special celebration. By the end of the month and the end of the year. Aku akan selak satu-satu memori tu. Dan tengok apa aku dah buat dengan hidup aku sepanjang tahun. Wasted ke tak.

Dan dari situ kita akan tengok kat mana kita boleh improve diri kita.
.
Lastly, traveler notebook.
.
Aku simpan setiap travelogue dalam notebook. Memang ada khusus untuk setiap satu destinasi. So far yang dah complete, travelogue JEPUN dan Umrah. Small details aku dah tulis dalam daily journal jugak. Travelogue ni lebih dalam bentuk chronology, ada gambar, reflection, peta, tiket,resit duit belanja. Semualah tulis dalam tu.
Kat situ macam bangga ada travelogue sendiri. Walapun bukanlah di publish orang lain pun. Tapi reward untuk diri sendiri. Yelah dari bekerja kerasa untuk travel. Pengalaman tu memang kita tak nak lupakan. Sekali-sekali datang rindu. Baca balik travelogue tu. Ambik semangat.
.
.
3. Just do it, start writing or planning.
.
Ramai orang cadangkan untuk journaling awal pagi, tapi aku lebih suka untuk journaling sebelum tidur. Ikut keselesaan masing-masing. Tapi bila kita dah set masa untuk journaling secara specific, otak kita pun macam dah ready je sebab dia tahu apa dia nak kene prepare.
.
Aku suka journal malam, sebab biasanya buat reflection untuk hari tu dan buat sikit to-do-list untuk hari esok.
.
Dan juga lepas habis baca buku. Tapi paling syok, lepas penat kerja atau at the end of the week. Pergi lepak kedai coffee. Tulis journal. Reward diri dan reflect. 


.
.
Banyak sebenarnya benefit journaling ni.
  • Journaling helps clear your emotion and reduce stress.
  • Journaling Ingrains Your Learning
    • Humans are bad at retaining information. We forget most of what we read and hear. However, when you write down the things you’ve learned, you retain them far better. Even if you never re-read what you’ve written, the simple act of writing something down increases brain development and memory.
  • Journaling Increases Your Gratitude
  • Heals the past
  • Dignifies all events
  • Is honest, trusting, non-judgmental
  • Strengthens your sense of yourself
  • Balances and harmonizes

.
.
Tapi key untuk dapat rasa sendiri benefit ni, kene buat dulu.Start now. Pilih la mana-mana system yang sesuai dengan style diri sendiri Banyak je online inspiration kita boleh cari.
.
Kadang orang tak tau nak tulis apa. Boleh cari montly challenge yang sediakan topik. Kita just tulis. Dan kalau nak,boleh join online community yang start dah this amazing habit.



.
Tak perlu pun cantik dan perfect journal tu. That's is you safe haven. Do it in your style.

.

.
Tulislah walaupun bermula dengan satu ayat sehari.
.
InsyaAllah

Comments

Popular Posts