Jejak Tanah Samurai Part 5: 2 days In Train

In the name of Allah, the most Gracious, the most Merciful
 . . .
23 Dec 2015

Pagi ni Rody and Farah dah start demam. Kami pack barang. Prepare breakfast and bekal untuk this long trip. Destinasi hari ni ke Akita.

Akita ni tiada dalam plan asal pun, tapi rupanya Hiroshima ke Sapporo tu makan masa lebih dari 20 jam untuk sampai dan kami tak bajet untuk sleeper train. Last minute cari contact dan Alhamdulillah ada students Malaysia yang dekat Akita sudi tumpangkan kami dekat rumah diorang for one night.
Sampai Hiroshima stesen seperti biasa, booking seat untuk Bullet train. Perjalanan ni dua kali transfers. Hiroshima-Shin Osaka-Tokyo-Akita. Total travelling hours dalam train hari ni 9 jam.

Sampai Hiroshima station, cari port solat jama' zohor dan 'asr. Pastu jalan-jalan dalam book cafe dia, cium je bau coffee. Pastu cepat-cepat turun ke platform. System pengangkutan dekat Jepun sangat la punctual, Lambat satu saat pun kene tinggal aku rasa. Orang jepun selalu lari-lari kejar train. Kami pun lari-lari jugak walaupun beg berat namatey. 😅😅
Hiroshima ke Shin Osaka okay la, sebab dah dua tiga hari turun naik dekat osaka aritu. Cuma dah sampai Tokyo station macam nervous sikit. Memang crowded. Nasib baik ticket semua dah booking masa dekat Hiroshima.  Just nak cari kat mana platform je. Kat sini memang nampak la, betapa padatnya Bandar Metropolitan ni.
Dari Tokyo ke Akita makan masa lebih kurang 3 jam 40 minutes. Kematu jugak lama-lama dalam train. Kerja makan,sembang dan paling banyak tidur. Tapi aku sempat jugak la menulis dalam journal dan baca buku sikit-sikit.
Alhamdulillah lebih kurang pukul 10 malam kami sampai ke Akita Station. Dan students yang nak tumpangkan kami sudi pulak nak tolong datang jemput. Terharu. Datang negara asing tapi ramai sangat yang sudi membantu.
Kami sempat la posing bawah lampu-lampu dekaat luar station tu. Memang winter kat mana-mana kami pergi memang meriahlah hiasan lampu dia.
Jarak perjalanan hari ni, 1556.8 km.. Terengganu -KL pun baru dekat 500 km.

Sampai dekat rumah, adik ni siap hidangkan kitaorang nasi lemak lagi. wah, 😭😭. Bagi tumpang tidur, datang jemput dan hantar dekat station pastu siap tolong masak lagi. waaa. Allah je dapat balas jasa korang. Esok pagi dia siap tolong belikan onigiri yang halal lagi.

24 Dec 2015
Awal pagi lebih kurang 7.30 kami dah keluar rumah sebab nak catch the earliest train to Sapporo yang lebih kurang 8 jam perjalanan. Half way naik shinkansen half naik train biasa. Masa ni Shinkansen ke Sapporo belum siap lagi.
Hari ni punya perjalanan pun 2 kali transfer.
Akita-Aomori-Shin Hakodate -Sapporo.
Sampai Aomori kami turun solat dan urus diri. Dari train station dapat tengok la bandar Aomori. Cantik. Dia kira bandar pesisir pantai jugak la.
Aomori ke Shin Hakodate ada laluan bawah lauat
Dan finally tranfer di Shin Hakodate ke Sapporo.Pemandangan luar sepanjang perjalanan dari Akita ke Sapporo memang cantik, nampak laut, gunung dan salji. Sebab dah dekat 10 hari kami kat Jepun tak jumpa lagi snow walaupun winter.
Lebih kurang pukul 4 petang kami sampai ke Sapporo station.
Jarak Akita ke Sapporo lebih kurang 755 km.
So total 2 hari dalam train, kami dapat cover 2311.8 km

The best thing about travelling using train in Japan.
1. system dia sangat systematic.
2. Shinkansen dia dah rasa macam naik kapal terbang.
3. Walaupun long hours, ada tempat charge phone. Toilet dia yang sangat-sangat bersih.
aku rasa lepas 2-3 orang guna mesti dia datang bersihkan.
4. Train Master dia sangat helpful, kadang kami ni macam lampi sangat dia siap hantar depan pintu train lagi. Walaupun kau communicate bahasa macam ayam dengan itik.
5. Paling penting punctuality dia. 10 bintang.